Dag van de Publieke Dienstverlening: samen werken aan vereenvoudiging

Het uitwisselen van data en kennis om burgers verder te helpen en maatschappelijke vraagstukken zoals schulden aan te pakken? Het kan! Over dit onderwerp gingen we op de Dag van de Publieke Dienstverlening in gesprek met ruim 30 gasten uit politiek, beleid, uitvoering, bedrijfsleven en de samenleving. Dit deden we met gastsprekers van het CJIB en de Gemeente Amsterdam.

Thumbnail of YouTube video Een samenvatting in 2 minuten Speel video

Marije Wolsink (COO CAK): Wat we zien in de praktijk is dat wanneer mensen schulden hebben dit stress geeft en een negatief effect heeft op de gezondheid en dat dat dus weer leidt tot meer vraag in de zorg. Dus het helpen oplossen of voorkomen van schulden draagt ook bij aan die toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg. De kern van mijn verhaal is dat wanneer we meer gegevens zouden mogen delen over overheden heen, we een kwetsbare groep burgers veel beter zouden kunnen helpen bij het vroeg signaleren en oplossen van schulden.

Rémi Langenberg (Strategisch adviseur CAK): Mensen in de schulden zoeken niet zelf hulp. Die wachten jarenlang met het zoeken van hulp. Hoe mooi zou het zijn als we vanuit de overheid hulp kunnen aanbieden? Met de CAK-lijst voor de gemeenten, dat zijn de mensen die een achterstand hebben met hun zorgpremie. Die maken we bekend bij de gemeente zodat de gemeente erop af kan en hulp kan bieden. De belangrijkste conclusie is dat wij als overheid weten welke mensen schulden hebben maar dat dat onbekend is in het lokale domein: 90% van de burgers is onbekend bij gemeentelijke diensten.

Marcel Thijssen (Coördinator schuldpreventie Gemeente Amsterdam): We zijn in Amsterdam met de aanpak begonnen in 2017. Dankzij de CAK-lijst, waar 20.000 Amsterdammers op staan kunnen we hen nu ook bereiken. Voor de CAK-lijst hadden we hen eigenlijk niet in beeld en op dit moment wel en kunnen we ze ook helpen.

Nina Faber (Beleidsadviseur CJIB): Het is heel belangrijk dat we met elkaar beseffen dat er 60 duizend mensen zijn die schulden hebben bij het CJIB, CAK, Belastingdienst en Toeslagen. Alleen weten we niet wie die mensen zijn, dus kunnen we hen ook niet helpen. We willen ook echt vervolgstappen zetten om deze mensen te helpen. Daarvoor is wel nodig dat er een wettelijke grondslag komt om die gegevens uit te wisselen.

Marije Wolsink: De opdracht van de overheid en de publieke dienstverleners is er te zijn voor de burgers. Om hen te helpen waar ze dat nodig hebben in het leven. En vanuit dat perspectief vind ik dat we een opdracht hebben om hen ook te helpen wanneer ze in de schulden dreigen te komen of al in de schulden zitten.

Samen werken aan vereenvoudiging

Op donderdag 22 juni vond de tweede editie van de Dag van Publieke Dienstverlening plaats. Het thema van de dag was ‘Samen werken aan vereenvoudiging’. Op diverse locaties gingen de deelnemers met elkaar in gesprek over concrete voorbeelden waar het knelt in de beleidsuitvoering en over mogelijke oplossingen en verbeteringen.

Op deze dag brachten wij ook onze Stand van de Uitvoering uit.  Hierin signaleren wij aandachtspunten in de uitvoering naar de Eerste en Tweede Kamer, die volgens ons vanuit maatschappelijk perspectief en met oog op dienstverlening aan burgers beter kunnen.