Charineth Manuel, Manager Klantcontact

| |

‘Het warme welkom dat ik hier kreeg, heb ik nog niet eerder bij een werkgever ervaren.’

Begin 2020 besloot Charineth Manuel (36) dat dit een mooi jaar zou zijn voor een baanwissel. En ondanks de plotselinge coronacrisis besloot ze er toch gewoon voor te gaan. Dat past wel bij een aanpakker zoals Charineth. In juli is ze gestart als manager team Klantcontact bij het CAK.

‘Mijn vriend werkt bij de politie en komt altijd met heldhaftige verhalen thuis. Voorheen kon dat ’s avonds aan de eettafel weleens voor een lichte teleurstelling zorgen. Want wat had ík die dag eigenlijk gedaan? Ik ben van nature een behulpzaam persoon en vond het tijd voor een baan met meer maatschappelijke waarde. Nu werk ik niet zomaar bij een klantcontactcentrum, maar regel ik dat mensen de aandacht krijgen die ze nodig hebben.

Hulpvragen beantwoorden

De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) zorgt ervoor dat iedereen kan blijven meedoen aan de samenleving en zo veel mogelijk zelfstandig kan blijven wonen. Het CAK int de eigen bijdrage voor Wmo-zorg en -ondersteuning. Hebben klanten hierover vragen, dan kunnen zij contact met ons opnemen. Als manager stuur ik een klantcontactteam aan van 15 medewerkers. Zij beantwoorden telefonisch of per e-mail Wmo-gerelateerde vragen van klanten. De gegevens van mensen kunnen bijvoorbeeld gewijzigd zijn, of ze hebben moeite met het betalen van facturen, of ze willen extra uitleg of informatie. Daar gaan wij dan meteen achteraan. Samen met de klant kijken we naar de best passende oplossing.

‘Ik ben altijd bezig met mezelf verbeteren; alles wat ik heb afgerond, evalueer ik direct.’

Oog voor de mens

Ik vind het belangrijk dat we klanten zo goed en persoonlijk mogelijk helpen. En als dat betekent dat je langer met een klant belt dan gemiddeld, dan is dat zo. Oog voor de mens heb ik ook als het om mijn collega’s gaat. Constant ben ik bezig met het in kaart brengen van hun kwaliteiten, wensen en resultaten. Ik ben dan wel hun manager, maar dat voelt vaak niet zo. Ik sta niet boven mijn teamleden, maar naast ze. Alles doen we samen. Hun verantwoordelijkheidsgevoel is even groot als het mijne. En ze kunnen altijd bij me terecht als ze me nodig hebben, ook voor persoonlijke kwesties.

Warm welkom

Hiervoor heb ik bij twee grote commerciële bedrijven gewerkt. De manier waarop ik bij het CAK op mijn eerste werkdag werd ontvangen, heb ik nog niet meegemaakt. Ik kreeg een grote bos bloemen en er waren zelfs collega’s die al het een en ander over me wisten omdat ze me hadden opgezocht op LinkedIn! Typerend voor het CAK: je hoort er meteen bij. Wat ik ook prettig vind aan werken hier is dat ik een 36-urige werkweek heb. Dat komt mijn werk-privébalans echt ten goede. Ik zou graag mijn rechtenstudie willen afmaken en nu heb ik daar eindelijk meer tijd voor.

Ergens je stempel op drukken

Onlangs zijn we bij het CAK overgestapt naar regeling gericht werken. Voorheen behandelde je als medewerker van het Klant Contact Centrum vragen voor diverse regelingen; nu richt je je van a tot z op één regeling. Saai? Helemaal niet. Ik vind het juist leuk om mezelf te specialiseren in de Wmo. Die nieuwe manier van werken schept ook veel perspectieven. Ik heb veel verantwoordelijkheden, een beter overzicht en kan klanten optimaal helpen. Dat vind ik het leukste aan mijn werk bij het CAK: het gevoel dat ik hier iets kan opbouwen, dat ik echt ergens mijn stempel op kan drukken.’