Aida Huskic, Product Owner

| |

“Hier hoor en zie ik direct wat de impact van mijn werk is op collega’s en klanten.”

 Als er iets de rode draad vormt in de carrière van Aida Huskic, dan is het testen. Na haar studies informatica en bedrijfskunde begon ze bij een IT-detacheerder, maar inmiddels werkt ze alweer negen jaar voor de publieke zaak bij het CAK. Waar ze als Product Owner dagelijks ervaart welke impact haar werk op zowel collega’s als klanten heeft.

 ‘Negen jaar op één plek lijkt lang, maar zo voelt het absoluut niet. Toen ik nog gedetacheerd werd, werkte ik op projectbasis. Die afwisseling heb ik nu ik voor één werkgever werk nog steeds, maar de binding met collega’s en klanten is veel sterker. De softwareapplicaties die we inkopen of zelf ontwikkelen, moeten uiteraard getest worden. Dat doen we op agile wijze, waarbij het testproces steeds verder geautomatiseerd wordt. We leveren dus sneller op, met als bijkomend voordeel dat mijn werk nog dynamischer is geworden.

Luisteren naar de klant

Als publieke dienstverlener zetten wij ons dagelijks in voor onze klanten, burgers van Nederland. Om hier feeling mee te houden zet ik een paar keer per jaar een headset op. Ik ga dan naast een collega van het Klant Contact Centrum zitten om mee te luisteren. In zulke gesprekken hoor je uit eerste hand voor wie je het doet en waar mensen behoefte aan hebben. Dat neem ik dan weer mee terug de business in.

“Het CAK is voortdurend in beweging, en mijn loopbaan ook.”

Het CAK is een grote organisatie, maar de lijntjes zijn kort. Zo’n ochtendje meeluisteren is met één telefoontje geregeld. En welke functie je ook hebt binnen onze IT-afdeling: je komt iedereen tegen. Wat me ook opvalt is de bereidheid van collega’s om nieuwe dingen te leren. Via opleidingen, maar ook gewoon van elkaar. Zelf heb ik op eigen verzoek een jaar als data-analist gewerkt, omdat ik benieuwd was naar die kant van het IT-werk. En ook dáár trof ik dezelfde gedreven collega’s die beter willen worden in hun eigen vakgebied.

Openheid van zaken

Na bijna zestien jaar in het testvak vind ik het nog steeds leuk, maar ik blijf mezelf graag uitdagen. Onlangs heb ik een master Business Process Management & IT gevolgd aan de Open Universiteit. Het CAK ondersteunt mij hierin, zowel financieel als qua ruimte. Zo kon ik mijn werkuren anders indelen zodat ik tijd overhield om te studeren. Bovendien kon ik mijn eindonderzoek binnen het CAK uitvoeren: samen met het CAK en drie van onze ICT leveranciers heb ik trust based performance indicatoren tijdens ICT-samenwerkingen onderzocht. Zo blijkt ‘openheid’ bijvoorbeeld een cruciale factor te zijn voor een succesvolle samenwerking. Zoiets vertaal ik dan ook naar de werkvloer, door verbinding te maken tussen verschillende afdelingen en testresultaten voor iedereen inzichtelijk maken.

Toekomstbestendige ICT

Doordat het CAK altijd in beweging is, ontstaan er ook altijd weer nieuwe kansen. Zo houd ik mij als Product Owner tegenwoordig onder meer bezig met het upgraden van onze Exact-systemen. Door zulke verbeterslagen kunnen we flexibel blijven inspelen op een veranderende omgeving en onze ICT hierop inrichten. De toekomst biedt nog genoeg uitdagingen op het gebied van digitalisering en automatisering. Waarbij we de klant niet uit het oog te verliezen. Met de professionaliteit, flexibiliteit en het lerend vermogen in onze organisatie, treed ik die toekomst samen met mijn collega’s vol vertrouwen tegemoet.’