CAK voor de klas bij Inholland

20 mei 2016
Een leuke ervaring die ook nog eens nuttig is voor het CAK én de studenten van Inholland. Zo omschrijven Kees de Jong en Sabine Boelee van de afdeling Bezwaar en Beroep hun gastcollege bij deze hbo-instelling.

Hoe komt het CAK terecht bij Inholland?
Kees: “Wij hebben vaak stagiaires bij Bezwaar & Beroep en afgelopen jaar hadden we een student van Inholland. Haar praktijkbegeleider vroeg of wij op de praktijkdag iets over het CAK wilden vertellen. Dat leek ons wel een goed idee. Eens laten zien wat het CAK is en waarvoor we staan.”
Sabine: “We gaven twee gastcolleges van elk een uur. De groepen waren klein, ongeveer tien studenten. Allemaal eerste-, tweede- en derdejaars studenten van opleidingen als Maatschappelijk Werk & Dienstverlening en Sociaal Juridische Dienstverlening.”
Kees: “Een interessante doelgroep voor ons dus ook. Wie weet willen ze ooit bij het CAK gaan werken of komen ze met ons in aanraking vanuit een andere organisatie.” 

Hoe verliep het gastcollege?
Kees: “Wel goed eigenlijk. Onze aanname was dat niemand van het CAK wist en dat was over het algemeen ook zo [lachend].”
Sabine: “We begonnen het gastcollege met een quiz. We lieten een aantal foto’s zien en vroegen wie klant bij het CAK kon zijn. Ook vroegen we wie uit de klas klant kon zijn. Dat was grappig; niemand had er eigenlijk een idee bij.”

Kees: “Het is leuk om je kennis te kunnen overdragen aan goed opgeleide mensen die later in het zorgwerkveld terechtkomen”.

Wat viel jullie tijdens het gastcollege het meeste op?
Sabine: “Ik had eigenlijk verwacht dat de spanningsboog van de studenten minder hoog zou zijn, maar dat viel me mee.”
Kees: “Ze bleven goed bij de les. Kijk, het gaat natuurlijk om miljoenen beschikkingen en miljarden euro’s bij ons. Maar op een gegeven moment zegt dat niets meer: veel is gewoon veel. Het is leuk om die aantallen naar hun eigen wereld terug te brengen.”
Sabine: “We vroegen bijvoorbeeld ook of de studenten wisten hoe duur zorg eigenlijk is. En wat een gemiddelde Nederlander eigenlijk per jaar uitgeeft aan zorg. Door voorbeelden te geven, merkte je echt een aantal eyeopeners.”
Kees: “Ik had wel verwacht dat de studenten meer vragen zouden stellen, maar misschien stond het CAK ook nog wel iets te ver van ze af.”

Wat vonden de studenten het leukst?
Kees: “De foto’s, denk ik. En dat we een quiz en filmpjes in ons verhaal hadden verwerkt. Een stukje interactiviteit. Zo lieten we ook de korte film van onze bestuursvoorzitter Eric van den Brink uit ons laatste jaarbericht zien waarbij we vroegen: welk woord blijft jou bij hangen? Dat was het woord ‘klant’. We legden dan uit dat het CAK een overheidsinstantie is en mensen er dus eigenlijk niet voor kiezen om klant bij ons te zijn, maar we het als CAK belangrijk vinden om mensen die met ons te maken krijgen wel als klant te behandelen. Ook dat bood inzicht, merkten we.”

En wat vonden jullie het leukst?
Kees: “Het is leuk om je kennis te kunnen overdragen aan goed opgeleide mensen die later in het zorgwerkveld terechtkomen. En het is een fijne onderbreking van een gewone werkweek.”
Sabine: “En het is gewoon uitdagend om weer eens met jonge mensen te werken. Jouw kennis op een ander vlak inzetten. Ik zou het zo weer doen.”